Nasze pierwsze doświadczenia w budowaniu strategii, to procesy realizowane raz na 5-10 lat w danej firmie, z których powstawały grube dokumenty określające jasno ścieżki rozwoju firmy w takich horyzontach czasowych. To było kilkanaście lat temu. Teraz perspektywa 3-letnia, to bardzo długo. To tylko jedna ze zmian, które nastąpiły i mają wpływ na budowanie i zarządzenia strategią. Obserwujemy, że mimo tych trendów, wciąż wiele firm nie zaktualizowało swojego procesu zarządzania strategią.

Sprawdź czy w Twojej firmie sposób zarządzania strategią podąża za trendami zmian w biznesie.

Przedstawiamy listę głównych trendów, które można obecnie zaobserwować w biznesie. W kolejnych odsłonach będziemy komentować poszczególne z nich.

 

Trend 1.

Już dawno odeszły do lamusa strategie opracowywane na dekady. Ułatwione kodowanie i przekazywanie informacji przyspieszyło bardzo wiele procesów w tym wymianę pomiędzy konkurentami, rynkami, branżami. Firmy szybciej rozwijają się doskonaląc swoje produkty i usługi. Nie chodzi teraz już o jedną kluczową innowację produktową, dzięki której firma wygra na rynku i zdobędzie przewagę na lata. Istotne jest przygotowywanie na bieżąco kilku wątków strategicznych, które w zależności od zmian rynkowych będzie można rozwinąć. Wciąż jednak wiele firm podchodzi do strategii punktowo, tzn. zasiada do jej opracowania raz na 2-5 lat , a po opracowaniu nie zagląda do niej przez kolejny taki okres. W tym czasie konkurenci wypuszczą na rynek dziesiątki lub setki produktów i usług, a cześć z nich będzie nosiła znamiona innowacji. Brak reakcji na takie zmiany na rynku z poziomu strategii kończy się nerwowymi ruchami: cięcia kosztów, zmiany personalne, które dla biznesu zazwyczaj są szkodliwe, bo przynoszą krótkotrwałe rezultaty. Sensowna strategicznie reakcja na takie zmiany to realizacja wcześniej przygotowanego scenariusza alternatywnego.

Zmienia się też pojęcie wizji,  która nabiera "namacalnego" charakteru. Część wcześniejszych teorii wręcz głosiła, żeby wizje były abstrakcyjne. Tym czasem doświadczenia pokazują, że na poziomie zarządzania strategią takie abstrakcyjne koncepcje niewiele wnoszą - zazwyczaj frustrację i "uśmieszki" pracowników. Sprawdzają się zdecydowanie bardziej jasne obrazy organizacji w horyzoncie 3, a maksymalnie 5-ciu lat.

Czy jesteś gotów:

  • czy Twoja strategia jest rewidowana co roku?
  • czy wizja jest omawiana z pracownikami, prezentowana im?
  • czy strategia zakłada scenariusze?

 

 

Skontaktuj się